Marketingchefernes – CMO udfordringer

pexels-photo-257897

Jobbet som marketingchef har ændret sig rigtig meget over de seneste år.

Jobbet som marketingchef (CMO), er et job med mange områder der skal håndteres. Konsulenthuset Spencer Stuart har lavet en analyse der viser, at den gennemsnitlige tid en marketingchef sidder i jobbet er 42 måneder, altså under fire år.

Èn vigtig grund til den korte tid i jobbet, er presset på CMO rollen til at levere hurtige resultater og ikke have fokus på long-term visionen.

You have to have a lot of passion for what you’re doing… And the reason is because it’s so hard that if you don’t, any rational person would give up.”
Steve Jobs

Rollen som marketingchef har ændret sig, fra at være en rolle med fokus på kampagner og kreativitet. Til at være en rolle med ansvar for eks. content. web sites, leads og brand. En rolle der kommer i berøring med mange interne stakeholders. IT-afdeling, produktudvikling og salg.

Endvidere forventes det at marketing er up to date med trends, inspiration til organisationen og samtidig køre performance kampagner.

Passion er en de parametre der peges på for at forblive i rollen længere end de knap 4 år som er gennemsnit.

CMO rollen er “head of everything”
CMO rollen giver udfordringer, da den er blevet større og mere teknisk end tidligere. Det giver kampe ind mod andre steder i organisationen.

En rolle med mange “hatte”. Marketing får typisk mange opgaver, således er det hurtigt “head of everything”. Det viser listen med opgaver som lander på bordet hos en CMO:

  • Ansvarlig for brand og brandkampagner
  • Ansvarlig for kommunikation
  • Lead kampagner og salgsleads
  • Tekniske platforme
  • Styring af leads
  • Website, app ansvar
  • Content udvikling
  • SEO, Social Media, PPC, PR
  • Bureauer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.