Har du styr på dine nyhedsbreve? Får du nok ud af din maildatabase ? Eksempler på automatisering af nyhedsbreve. Læs med her og find inspiration til dine nyhedsbreve.
Email-marketing er en gammel disciplin. Men den er forsat utrolig vigtig at arbejde med. Det er nemlig dine aktive kunder, samt potentielle kunder der har udvist interesse for dine produkter og brand. De har aktivt tilmeldt sig din mailliste. De fortjener kærlig og opmærksomhed.
Jeg fik på et tidspunkt spørgsmålet, er der nogen der stadig gider modtage emails? Er det hele ikke flyttet til mobil og social media?
Det korte svar er, email en vigtig kanal og den benyttes fortsat i stor stil. For mange webshops udgør salg fra deres mailbase en stor procentvis del af salget. Heldigvis, for det hjælper på at have et sundt kanalmix.
Denne artikel gennemgår forskellige email automatiseringer som du bør have opsat. Der er et eller flere eksempler til hvert punkt. Der er eksempler fra både indland og udland. De forskellige eksempler tjener til inspiration med eksempler på hvordan forskellige virksomheder har grebet de forskellige steps an.
Mange virksomheder har ikke opsat helt basale email flows, mens andre har avancerede automatiseringer. Dette indlæg er ment som inspiration og gennemgår ikke automatiseringer og hvorledes disse opsættes i forskellige platforme.
Har du spørgsmål til email marketing, email systemer og lign. er du velkommen til at kontakte mig. Jeg har arbejdet med forskellige systemer fra en starter-platform som Mailchimp til Klaviyo, ActiveCampaign samt store systemer. Mulighederne er mange, alternativ til Mailchimp kunne være sendinblue som også inkluderer livechat software. I den mere avancerede ende; danske Marketingplatform eller Agillic. Her får du features der gør, at du kan genkende dine kunder på tværs af kanaler, en omnichannel tillgang.
Hvor starter det? Hvad er next step ? Det starter ikke med platformen, det starter med din forretning, dit set-up. Herefter vælges en platform der matcher behov i dag samt mulighed for scalering til næste niveau for mailmarketing.
Husk indhold er vigtig, det nytter ikke at have en avanceret platform, hvis du sender dårlige kommunikation ud….
Eksempler på forskellige typer af emails/nyhedsbreve – fra velkomstmails til reaktivering af mailbasen…..
Eksempel 1. Automatiseret velkomst emails
Opsæt serie af emails der sendes som velkomst til nye email subscribers.
Velkomst email fra Star Bucks
Velkomst fra Patagonia efter sign-up
Dette eksempel er modsat Star Bucks. Herfortælles hvad du kan forvente af emails samt der er call til action i forhold til at finde butik samt kontakte kundeservice
Eksempel på tre velkomst-emails fra danske creativ company
Første email er velkomst, herefter relevante emails med information og inspiration til nye subscribers.
Dette kan laves på flere niveauer, et standard flow som alle modtager. Men subscribers kan også styres ud fra adfærd på web site, således at ny subscriber content personaliseres allerede i velkomst flow ud fra adfærd.
Next step er efter velkomst flow, så skal brugerne ind i alm. mail flow… måske. Der kan også være andre kreative muligheder.
Eksempel 2. Email med indhold fra browsede kategorier og produkter
Brug din email til at sende inspiration til vindues shoppere. Dine brugere browser typisk forskellige produkter og kategorier på dit website, helt på samme måde der kigges vinduer i den fysiske verden. Den viden der opsamles kan benyttes i automatiserede emails.
Her en email fra Booking.com hvor brugeren modtager en mail indenfor den kategori eller i dette tilfælde en rejsedestination som brugeren har set på websitet. Mailen kan indholde konkrete produkter der er kigget på, eller tilsvarende produkter. Dette afhænger af hvorledes automatisering er opsat. I eksemplet her er det Leeds som vises, da jeg har søgt på dette på Booking.com.
Det andet eksempel er fra UNIQLO. De sender en email til modtagere af nyhedsbreve, når prisen på et produkt som brugeren har browset på website er ændret i pris.
Eksempel 3. Cross sell/Up sell i email nyhedsbreve
En klassisk disciplin på web sitet, få brugerne til at købe mere. Give brugerne inspiration til yderligere relevante produkter. Eksempel på dette, se ovenstående fra UNIQLO. De viser et primært-produkt i emailen og under dette to produkter som brugeren også kunne være interesseret i. De relaterede produkter kan udvælges manuelt eller der kan udvælges af systemet baseret på mest relevante produkter til den pågældende nyhedsbrevsmodtager.
Eksempel 4. Efterladt kurv – Abandoned kurv automation
En feature som de fleste webshops har implementeret, men langt fra alle…. Der sendes email med reminder af produkter der er efterladt i kurv.
Der er forskellige delay muligheder i de forskellige email platforme. Der kan være forskel på hvor lang tid der skal gå før denne mail udsendes. Det vil afhænge af hvilket type produkt der er tale om.
De fleste mails viser de produkter der er efterladt i kurv, så det er helt tydeligt for brugerne hvilet eller hvilke produkter der er tale om.
Dette er en simple mail som alle systemer tilbyder. Der kan startes med helt standart mail og så udbygge fra dette niveau. Det er en mail der virker og det er en mail som ikke kræver meget arbejde at vedligeholde.
Et tip: Lav A/B test med forskellige muligheder for at teste hvad der passer din kategori.
Eksempel 5. Email med indhold der guider brugerne – hjælper i købsfasen.
Emails der hjælper dine brugere med at købe og finde de rigtige produkter. Det kan være inspirations-emails som guides med nyheder.
Det kan også være emails med guide til hvordan et specifikt produkt benyttes. Det giver inspiration og viden som hjælper i købsbeslutningen.
Her to eksempler.
Mail med guide og shopping inspiration. En klassisk inspirationsmail. En gaveguide med en lækker jakke og matchende tilbehør. Butikken hjælper her med inspiration og gør det let at finde lækre ting der matcher.
Inspirationsbillede samt let mulighed for at klikke sig ind på de individuelle produkter fra mailen
Mail med indhold der viser hvorledes produkt benyttes.
Eksempel her er fra Billig Fitness, der i mailen viser øvelser man kan lave med et træningselastik. Mailen inkluderer tekst, billeder og video med gennemgang af øvelser.
Eksempel 6. På lager igen email
En simple email som giver salg. Har en vare været udsolgt giver det god mening at sende brugerne en mail med info om at varen nu er på lager igen. Afhængig af produkt og varen popularitet kan mailen sendes til et begrænset antal mailmodtagere eller til hele databasen. Nogle sites har en funktion hvor brugerne kan indtaste deres email hvis de ønsker info, når varen er på lager. Det kan også være automatiseret ud fra adfærd.
Eksempel 7. Sæson-start, shopping inspiration
Jeg har medtaget en email der ikke nødvendigvis er en del af automatiseringsflow, men kan bygges ind. Den er nærmere et godt eksempel på kommunikation til et del-segment af mailbasen. Jeg har medtaget den, da den er eksempel på hvor stilren og let det også kan gøres. Nike sendte denne mail først sæsonstart på sommerkollektion.
Den kan sendes til udvalgte brugere, eksempelvis dem der shopper modetøj, mens en anden variant kan laves til løbesegment, fodbold osv. En stilren email med inspiration.
Eksempel 8. Tillykke med fødselsdagen automatiseringsemail
Har du information om kundernes fødselsdag er det oplagt at benytte denne feature til at sende specielle tilbud på deres fødselsdag. Mange ønsker ikke at oplyse deres fødselsdag ved mail sign up. Her bør man fortælle brugerne at hvis de angiver deres fødselsdag så vil de modtage en gave på deres fødselsdag. Helt noget specielt for brugeren. Eksempel fra Adidas i den helt klassiske afdeling, nemlig 20% rabat.
Eksempel to er fra KLM, som sender et unikt fødselsdagskort. Et animeret kort med tillykke på dansk efterfulgt af tillykke på forskellige sprog. Kortet er suppleret med en rabat til næste booking. Teksten er tilpasset situationen, nemlig modtaget under Corona-pandemien. Et ekssempel på en automatiseret email hvor der er gjort noget ekstra ud af layout. Men indhold er standard hvor kun mit navn er udskiftet. Jeg starter med at kalde den unik, den opleves unik selvom det er en automatiseret mail fra en template…..
Eksempel 9. Automatiseret email med ønske om at brugerne laver en produktanbefaling/review
Efter ordre er afsendt og modtaget hos brugeren sendes email hvor der spørges om produkt lever op til forventninger og beder brugeren om at lave en anbefaling. Det kan være en anbefaling på eget site eller på TrustPilot.
Nedenstående er eksempel på en automatiseret email herunder. En standard tekst hvor seneste køb er indsat.
Der kommer seperat indlæg med inspiration og eksempler på hvorledes denne mail kan laves. Den er utrolig vigtig, således at der kan opbygges en solid platform med gode reviews.
Et andet eksempel kommer fra patagonia, der spørger også brugeren efter et review efter brugeren har haft tid til at prøve produktet. De inkluderer produkt navn i tekst, det gør mailen her skarpere og sjovere end standard email fra Bambustøj
Eksempel fra Biscutters, dette er en længere mail der spørger efter review . Det specielt interessante er, at de har inkluderet eksempler på hvad andre brugere har sagt om produktet. Denne mail er ikke personaliseret, det er en standard email, men med en opsætning som ikke ofte ses i denne type af email.
Eksempel 10. Re-aktivering af brugere
Alle der arbejder med loyalitet, email-marketing kender til brugere hvis aktivitet falder over tid. Det kan være at mails åbnes, men der klikkes ikke, eller det er længe tid siden der er købt sidst. Her kan man med fordel arbejde med automatiseringer der fanger disse brugere og lave en eller flere emails til denne brugergruppe. Målsætning er at få dem genaktiveret.
Den typiske trigger i re-aktiverings mails er et tilbud, unik rabatkode for at få brugeren til at blive aktiv igen. Eksempel her er fra UBER Eats, hvor der teases med nyt samt en rabatkode. Klik til aktion er med klar kommunikation; genopdag Uber Eats
Opsamling
Konklusion på artikel, kig på din kunderejse, sikre at der arbejdes med email i de forskellige steps. Udbyg med automatiserede flows og husk så, at der skal laves god kommunikation der matcher kunderejsen.
De forskellige eksempler i denne artikel kan mange systemer implementere, der kan være nogle begrænsninger i hvad eks. Mailchimp kan, samt hvor avanceret data der benyttes.
Brug for inspiration, valg af platform, værdi af maildatabase eller planlægning af automatiseringsflows ?
Du er velkommen til at kontakte mig for snak om email markedsføring. Hvordan du kan få mere ud af dine nyhedsbrevsmodtagere.
Peter Munk: telefon: 2164 9767 eller email: peter.munk@digital-marketing.dk