Forudafkrydsede felter i formularer er ikke gyldig som cookie-samtykke

agree-formular_consent

En afgørelse fra Den Europæiske Unions Domstol fra den 1. oktober er helt klar omkring samtykke og cookie.

Placering af cookie kræver et aktivt samtykke fra internetbrugerne.

Det betyder at der nu er 100% klarhed omkring brugen af forudafkrydsede felter i formularer. Et forudafkrydset felt er utilstrækkeligt. Mange benytter disse felter på websitet, da brugerne således nemt kan give concent til det virksomheden ønsker.

Et forudafkrydset felt er utilstrækkeligt
Den Europæiske Unions Domstol

EU Domstilen har i  afgørelsen C‑673/17 været meget specifik i deres afgørelse omkring hvorledes virksomheder skal forholde sig til de cookies de sætter og benytter.

Dommen omtales allerede som Planet49 domme. Planet49, driver online-lotterier. De havde i forbindelse med en konkurrence en automatisk afkrydset cookie-boks, som gav tilladelse til, at Planet49 satte cookies på deltagerens browser. Det er denne sag som er afgjort og som er tydeliggjort for alle.

agree-formular_consent

Det aktive samtykke som virksomheden opsamler skal være tydeligt for forbrugerne.

EU-domstolen har fastlagt, at
– forudafkrydsede felter i formularer er ikke gyldig, må ikke benyttes
– brugerne skal informeres om varigheden af cookies
– brugerne skal informeres om hvilke tredjeparter der får adgang til brugerens cookies

Det har ingen betydning for dette, om de oplysninger, der er lagret eller konsulteret på brugerens udstyr, udgør personoplysninger eller ej.

Domstolen fremhæver, at samtykket skal være specifikt, således at det forhold, at en bruger trykker på knappen for at deltage i en salgsfremmende konkurrence, ikke er tilstrækkeligt for at
lægge til grund, at denne gyldigt har afgivet sit samtykke til placering af cookies.

Mange sites har i dag en ok knap hvor felter med cookieaccept er afkryset, dette er ikke ok fremover.

Vigtigt; Aktivt concent på emails er skærpet og nu kommer denne til. Det betyder at virksomheder skal tage dette alvorligt. Der skal kigges på hvorledes der laves en struktur der kan holde styr på de concents som indsamles.

En ny rolle i det digitale marketinglandskab er nødvendig i flere stor virksomheder. En concent manager, en person som holder styr på alle de permissions virksomheden opsamler og hvilke concents der ligger.

– – – –

Ønsker du mere information eller klarhed ?
Kontakt digital-marketing.dk her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *